تضارب حقایق پنهان و واقعیت های آشکار

... حقایق، گاه در سایه کدر واقعیت ها گم می شوند. بصیرت، ابزار تشخیص و تفکیک است

تضارب حقایق پنهان و واقعیت های آشکار

... حقایق، گاه در سایه کدر واقعیت ها گم می شوند. بصیرت، ابزار تشخیص و تفکیک است

تضارب حقایق پنهان و واقعیت های آشکار

درود بر قائدی که گرچه یک حقیقت بود اما واقعیت هم داشت.
------------------------------------------
زمان به ما آموخته است که هر آنچه می بینیم نه حقیقت، بلکه واقعیتی است که ممکن است هیچ رنگی از حقیقت نداشته باشد.

هدف، برداشتن نقاب واقعیت از روی چهره حقیقت است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

مهدویت ، تنها راه نجات بشریت

پنجشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۶ ب.ظ

آیا هرآنچه که درباره ظهور گفته می شود حقیقت دارد؟
تقابل واقعیت و حقیقت

اهل بیت عصمت و طهارت (ع) , هریک وعده ای شخصی را داده اند که خواهد آمد و دنیا را دگرگون می کند و نوید الهی را مبنی بر تحول زمین و بندگان محقق می کند. همین مسئله موجب گردیده که در طول تاریخ , مسلمانان بویژه شیعیان و محبین ایشان در این خصوص مطالعه کنند و انتظارش آمدنش را بکشند.

سالهاست که پیرامون مهدویت سخن گفته می شود و مدت هاست که برای برخی دکان است و برای عده ای نان. عده ای هم دنبال محبوب خود می گردند و واله و شیدای اویند. اما آن چیزی که سالهاست ذهن مرا مشغول کرده است که این همه هیاهو و این همه مطلب به چه میزان بر مبنای حقیقت است و چه مقدار مجاز. اما در این دهه اخیر سخن گفتن از ظهور جدیت بیشتری گرفته و در هر محفلی , حتی محافل بیگانه مطرح می شود.

باور بنده آن است که عمده آنچه که منتشر می شود و به افکار مردم تزریق می شود نه تنها که حقیقت ندارد بلکه زاییده تخیلات برخی است. گاهی اوقات عقاید انسان ها بر پایه فوران احساسات است و هیجانات , نقش تعیین کننده ای در باورها دارد. مسئله ای مانند ظهور که هیچ گونه مشابهی نداشته و تاکنون آزمایش نگردیده , عرصه مناسبی است برای قلم فرسایی و برانگیختن هیجانات نفوس بشری.

قصد ندارم که اکنون به روایات ظهور بپردازم و یا آنها را تحلیل کنم (شاید در آینده چنین کنم) بلکه در این خصوص سوالاتی دارم و پاسخ هایی که علاقه مندم که در این خصوص با همدیگر بیشتر گفتگو کنیم. برخی مطالب از تعدادی از صاحب نظران امر مطرح می شود که شاید در تقابل نخست اسامی ایشان راه را بر اعتراض می بندد اما نمی تواند ذهن پرسشگر را اقناع کند لذاست که در اینجا آن مطالب نقل می شود و ابهامات و پاسخ های بنده مطرح می شود.

1 – شخصی از روحانیون بزرگوار اظهار نظری بر مبنای روایات دارد بر این مضمون که هنگامه ظهور امام زمان (عج) 28 پرچم در منطقه بر پا خواهد شد که 3 پرچم آن در ایران است که ایشان معتقد است که منظور سه حکومت خواهد بود.  

2 – شخصی دیگر نیز مطرح کرده است همانگونه که مردم در خانه امام علی (ع) جمع شدند و ایشان پذیرفت , ما نیز جمع شده و به سمت مولا برویم و ایشان ملزم شوند که ظهور کنند. این شخص حتی این مسئله را خدمت مراجع نیز عرضه کرده است.

 

سوال :

§         آیا این مسئله به معنای ایجاد جرقه نفاق و درگیری های قومی در این کشور پهناور نخواهد بود ؟

§         آیا طرح این مسئله بر فرض صحت روایات آن نشان از سادگی نامبرده نیست؟

§         آیا هر روایتی که در این موضوع وجود دارد باید مطرح شود؟

§         آیا باید همه آن روایات محقق شود و نمی توان از آن جلوگیری کرد؟

§         آیا سربازانی که قرار است جمع بشوند نیاز به امکانات و ادوات و خوراک ندارند؟

§         آیا این سربازان محل اسکان نمی خواهند؟

§         این سربازان وابسته به حکومت مرکزی ایران خواهند بود یا مستقل از ایشان است؟

§         آیا امیرالمومنین فقط به این دلیل حکومت را پذیرفتند؟

§         چرا سایر اهل بیت به این تجمع روی خوش نشان ندادند نظیر قیام زید و امثال ذلک؟

تا بخواهید از همین یک نمونه اظهار نظر می توانید سوال طرح کنید و برایش إن قلت. باقی مسائل همینطور است که البته گاهی هم پیچیده تر می شود اما به راحتی می توان برایشان نقد منطقی آورد.

 

جواب :

§         اولین اشتباه این عده آن است که از دو مسئله در ظهور غافل هستند , یکی بداء و دیگر ظهور ناگهانی که در روایات صحیحی به آن اشاره صریح شده است.

§         دومین اشتباه این عده که شائبه حجتیه بودن را تقویت می کند آن است که آنها منتظرند که حتما هر آنچه که در روایات مطرح شده است محقق شود تا ظهور برپا گردد و برای تغییر در آن تلاشی نمی کنند. از منظر اهل بیت (ع) لزومی ندارد که این 3 پرچم محقق شود تا به ظهور منجر گردد بلکه می تواند این 3 پرچم تحت لوای یکی در رکاب مولا باشد.

§         سومین اشتباه این دوستان عدم توجه به ویژگی های منتظران است که لازمه اصلی ظهور و در واقع قاعده ظهور است. عدم توجه به قاعده اصلی , زمینه انحرافات بی شماری است که موجب می شود به علائم ظهور متوسل شویم. اگر به جای علائم ظهور به این ویژگی ها پرداخت شود و مرید و سرباز تربیت شود ظهور بدون آن علائم محقق نمی شود؟ آیا به گفته خود ایشان تا به حال بداء صورت نگرفته است؟ آیا اگر قاعده توجه به الزامات بود ظهور شکل نمی گرفت؟

§         چهارمین اشتباه ایشان , عدم تطبیق درست و قشری نگری به روایات ظهور است. برخی از اسامی که در روایات گفته می شود می تواند صورت واقعی آن عنوان نباشد و صرفا اسم گذاری برای یک اتفاق یا حادثه است. در روایات ائمه هدی (ع) از میکروب به شیطان تعبیر شده است. مردم آن زمان تصوری از میکروب و ویروس نداشته اند و البته درکی نیز نداشتند و اهل بیت (ع) با این تعابیر مجبور بودند این آلودگی ها را متذکر شوند. آیا کسی امروزه کسی باور می کند که دجال موجودی نظیر آنچه که در روایات مطرح شده باشد؟ اکنون همه برای دجال مطرح شده در روایات , مصادیق بروزی نظیر ماهواره و ... می آورند. عقل مردم آن زمان گنجایش چنین مفاهیمی را نداشته و اهل بیت (ع) برای هشدار و تصویر سازی , چنین تعابیری را بکار برده اند. این مسئله می تواند موارد دیگری نیز داشته باشد.

 ادامه مطلب موجب اطاله می شود و باید به همین مقدار بسنده شود و فقط این نکته ذکر می شود که بهتر است صاحب نظران گرانقدر به جای قشری نگری کمی به عمق و قاعده ظهور بپردازند و شرایط را محقق کنند نه منتظر ظهور علائم باشند تا امام بیاید بلکه خود علامتی شوند برای ظهور منجی بشریت که جهان تشنه اوست.

إن شاء الله در آینده مطالب دیگری با ذکر جزئیات ذکر می شود.

نظرات (۱)

  • پدرام دهقانپور
  • سلام دوست عزیز، واقعا مطلب عالی بود. خود من در وبلاگم یک سر برگ را فقط مخصوص تعجیل فرج قرار دادم. این یک وظیفه ایست که ما نویسندگان به عهده داریم و باید ضمینه ساز ظهور و حکومت مولایمان باشیم.
    پاسخ:
    سپاسگزارم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی